Waarom schoenplaatjes afstellen van cruciaal belang is

Niet alleen de juiste schoen, fiets en houding zijn van cruciaal belang voor optimale prestaties en om pijn en klachten te voorkomen. Ook schoenplaatjes moeten met zorg en precisie worden ingesteld. De correcte afstelling van deze schoenplaatjes is detailwerk en vereist een professionele hand. Bij Bike Power kan je terecht met alle types schoenen en pedaalsystemen.

Slecht afgestelde schoenplaatjes belemmeren al snel de flexibiliteit van je fietsbeweging en kunnen zelfs blessures of chronische pijnen veroorzaken. Slapende voeten, brandende of net koude voeten, verschillende soorten kniepijn, lage rugpijn en zelfs krachtverlies kunnen het gevolg zijn. Jammer genoeg wordt hier vaak te weinig aandacht aan besteed.

Je schoenplaatjes correct afstellen

Bike Power begrijpt dat de juiste instelling van de schoenplaatjes verschilt per persoon en zelfs per voet. Schoenplaatjes moeten exact gepositioneerd worden. Hierdoor stabiliseer je je positie. Schoenplaatjes zijn dus de fundering en start van de biomechanische ketting. Je positie kan pas juist gezet worden als je schoenplaatjes voor honderd procent juist staan. Door fout gepositioneerde schoenplaatjes heb je geen stabiliteit en verlies je dus kostbare energie. Daarnaast kunnen foute afstellingen oneindig veel klachten geven in heel je lichaam.

Bikefitting Bike Power volgt de methode van Steve Hogg. Tijdens de bikefitting sessie zoeken we samen naar de ideale fietspositie en bieden we oplossingen op jouw maat.

Bike Power begrijpt dat de juiste instelling van de schoenplaatjes verschilt per persoon en zelfs per voet.
Bike Power begrijpt dat de juiste instelling van de schoenplaatjes verschilt per persoon en zelfs per voet.

We kijken ook naar de lengte, breedte, vorm en de manier van bewegen van je voet. Dit is niet alleen belangrijk voor de krachtoverbrenging, maar ook voor de impact op jouw biomechanische lichaamsketting. Zo wordt er bijvoorbeeld gelet op de pronatie of supinatie van de voet. Pronatie is het inwaarts bewegen van de voet. Bij supinatie daar in tegen loop je meer op de buitenkant van je voet. Bewegingen die wij allemaal maken. Bij overpronatie (platvoet) kantelt de voorvoet te fel naar binnen. Dit kan leiden tot prestatieverlies en in het slechtste geval tot blessures of allerlei ontstekingen. Het tijdig corrigeren of ondersteunen is dus uitermate belangrijk.

Schoenplaatjes die op de juiste plaats zitten met een optimale rotatie en zijdelingse positie vangen overpronatie of -supinatie moeiteloos op.

AFSPRAAK MAKEN VOOR CLEAT ANALYSE

Meer informatie over bikefitting of een afspraak maken?

Vul dan nu het formulier in!

pgd
Cookies laten u deze website vlot gebruiken. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie